سایت خبری سیما فیلم/امیررضا معتمدی: در این قسمت به شرح جلوه های بصری قسمت پنجم تا نهم سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» می پردازیم. در این چهار قسمت، خواب گرگ ها، خواب ماه و ستاره ها، حضور شیطان نزد برادران، حضور فرشته در چاه و پلان توفان را بررسی خواهیم کرد.
خواب گرگ ها که توسط حضرت یعقوب(ع) رویت می گردد، روایت تعقیب کودکی توسط یازده گرگ است که در نهایت کودک به دره ای سقوط می کند. بنا به نیاز داستان مبنی بر عدم تاکید بر چهره کودک، تصمیم گرفته شد تا اتفاق در فضای شب حادث گردد. از آنجا که نورپردازی فضاهای لانگ شات طبیعی در شب با القای نور مهتاب و عدم وجود نورهای موضعی، مشکلاتی از جمله رویت منابع نوری به کار رفته و عدم یکدستی نور در سراسر فضای تصویری را ایجاد می نماید، قرار شد تا فیلمبرداری در روز انجام گردد و سپس کل سکانس به شب تبدیل شود. از آنجا که نمای حضرت یعقوب از زاویه پایین فیلمبرداری می شد، از این رو نیاز به رویت ستاره ها هم بود. بنابر این از تکنیک تراکینگ بهره گرفته و ستاره ها در نمای متحرک از حضرت یعقوب ترکیب شد. نکته بعدی که بسیار حائز اهمیت است عدم امکان حرکت چندین گرگ با هم در یک مسیر در جلوی دوربین است که برای ساخت این نماها از تکثیر گرگ ها در نماهای لانگ شات و کروماکی در نماهای بسته استفاده شد. در نمای سقوط کودک به دره نیز از ادواتی جهت مهار سقوط بازیگر استفاده شد تا به او آسیبی وارد نیاید و در نهایت همه آنها در تصویر نهایی حذف گردیدند.
(تغییر تصاویر در هر دو عکس، اولی قبل از تغییر است و دومی بعد از آن.)
خواب خورشید و ماه و ستاره ها خواب حضرت یوسف (ع) است که در آن، حضرت خود را در بیابانی در تاریکی می یابد و متوجه فرود آمدن نوری از آسمان می گردد. این نور قصر و تخت پادشاهی را برای آن حضرت می سازد و فرشتگان او را دعوت به تخت پادشاهی کرده و لباسش را به لباس پادشاهی مبدل می¬کنند. سپس آن حضرت متوجه فرود آمدن خورشید و ماه و یازده ستاره می گردد که به ایشان سجده می کنند. از نکات مهمی که در شکل دادن این سکانس وجود داشت، به تصویر کشیدن سجده خورشید و ماه و ستاره بود که پس از بررسی انواع حالات ممکن جهت انتقال بهترین تصویر، به این نتیجه رسیدیم که اجرامی چون خورشید و ماه و ستاره که در تصویر به شکل نور رویت می گردند، باید برای سجده هیبت انسانی بیابند. زیرا سجده مفهومی است که در هیبت انسانی برای مخاطب مفهوم خواهد بود. پس نورها به هیبتی انسانی مبدل شده و سپس سجده نمودند. تمامی فضاهای بیابان، سنتتیک و ساختگی است و انیمیشن فضای قصر بر اساس دکور موجود طراحی و اجرا گردیده است. هیبت های انسانی خورشید و ماه و ستاره نیز در فضای کروماکی فیلمبرداری شده و در پس زمینه سنتتیک، نیمی بیابان و نیمی قصر با انیمیشن فرود نورها ترکیب شدند.
در نمایی دیگر هنگام توطئه برادران، حضور شیطان را در آتشدان محل توطئه رویت می کنیم که تصویر شیطان بر روی نمای آتش و هر دو بر روی چراغ روغن سوز ترکیب شده اند.
در جایی دیگر نیاز به ایجاد توفانی عظیم در نمایی لانگ شات بود که برای ساخت این نما، انیمیشن توفان که با تکنیک ذره ای ساخته شده بود با نمای اصلی ترکیب شد.
حضور شیطان در سایه یکی از برادران حضرت یوسف در هنگام توطئه و نزول فرشته در چاه بر حضرت نیز از پلان های قابل ذکری محسوب می شود که خود تصویر، گویای نکات فنی خودش است.